Testovaný model 542 PK s uvedeným půdorysem je u nás k dostání za cenu od 358 000 korun, což rozhodně stojí za úvahu.
Každý zákazník se tak může sám rozhodnout, kolik komfortních a bezpečnostních prvků si chce pořídit. Náš testovací karavan byl vybaven balíčkem Deluxe, který za zhruba dvanáct tisíc korun obsahuje stabilizátor, kombinované rolety, rozvod teplého vzduchu Trumavent a bojler na teplou vodu – tedy vlastně vše potřebné k tomu, aby se Altea mohla plnohodnotně využívat. Velká chladnička s odděleným mrazákem, kterou není pro rodinu v létě žádný problém naplnit, stojí dalších dvacet tisíc korun.
Karoserie
Nový karavan od Adrie je kvalitně sestavený a i v základním provedení má střechu ze sklolaminátu, která je odolná proti kroupám. Boční stěny jsou pak z kladívkového plechu. Také skříňka na oji se stabilními dvířky od nás dostává pochvalu, plynová vzpěra drží její dvířka bezpečně otevřená a o důkladné zamčení se stará dvojité kování. Další kladné body přináší kvalitní a dobře umístěná madla pro ruční manipulaci s karavanem.
V horní části skříňky na plynové lahve nacházíme ničím neošetřené dřevěné latě, na stranách a směrem k obytnému prostoru je však prostor dobře utěsněný. To ostatně platí pro celou nástavbu, dokonce i šachta v toaletě, která často bývá z hlediska těsnění velmi odbytá, je zde perfektně izolována.
Zakulacená přední část karavanu Altea působí pohledným dojmem, střešní okno vpředu se ale proudem vzduchu nad přední maskou za jízdy neustále otvírá. Proto by se zde určitě více hodilo okno s pevným uzavíráním, i když by bylo o něco dražší. Boční poziční světla s LED diodami se nám docela líbí a také zadní část vypadá dobře, nosič zadních světel je však jen v jednodílném provedení a světla ohrožená nárazy a ťukanci nejsou dvakrát odolná. Sestavení zadních partií z více částí by zlevnilo případné drobné opravy.
Jednoduché vstupní dveře se otevírají proti směru jízdy, zatímco malé kuchyňské okno vedle nich je umístěno v dostatečné vzdálenosti, takže do něj dveře nebouchají. Okenní a dveřní výřezy v karoserii jsou provedeny naprosto přesně a čistě. V podbězích kol se nenacházejí žádné rohy nebo hrany, na kterých by se mohly zachytávat nečistoty, což není tak běžné a chválíme to. Testovaný model však není vybaven zástěrkami.
Technická část
Prověření provedené stanicí technické kontroly na tomto karavanu ukázalo, že osvětlení je přesně podle předpisů a i zaoblení hran odpovídá bezpečnostním požadavkům. Zvláštní důraz je při kontrole věnován skříňce na plyn. Ta je perfektně odvětrána a ve dvojitém držáku v ní mohou zcela bezpečně stát dvě plynové lahve s náplní 11 kg. Elektrické kabely zde sice odborníci nevidí rádi, jsou ale uloženy v bezpečných ochranných trubicích, takže s nimi není žádný problém.
Kvalita provedení karavanu z vnější strany je proto bez připomínek. Také uvnitř nenacházíme žádné ostré hrany, které by mohly být nebezpečné pro děti i dospělou posádku. Žebřík do patrového lůžka je pevný a stabilní, zatímco úlohu zábrany proti pádu má vedle prodloužené levé tyče žebříku zajišťovat ještě druhý držák pro sestup. Ten se ale ukazuje jako velmi slabý. Horní okénko v zadní části má pojistku proti vypadnutí, dole je okno namontováno dostatečně vysoko nad matrací.
Elektrické rozvody jsou instalovány odborně, kabely jsou většinou vedeny ve skrytých kanálech a všechna rozdělovací místa jsou instalována do zásuvek. Také rozvody vody jsou v zásadě instalovány správně, ale topení je uloženo zcela vpředu pod příčným lůžkem, kde je k němu velmi obtížný přístup. Ventily jsou navíc hned vedle něj, takže je docela obtížné ze systému vypouštět vodu. Ventily pro uzavírání plynu jsou naopak rozmístěny na tři různá místa – to je sice technicky přípustné, ale jeví se nám to jako velmi nepraktické. Rozvody jsou však instalovány naprosto perfektně, především pod vozem.
(Zkrácená verze. Kompletní verzi článku najdete ve vydání časopisu Camping, Cars & Caravans 4/2010).