Společnost KPS Automobile s.r.o. se sídlem v západočeském Malém Malahově se více než dvacet let věnuje výrobě obytných vozidel značky KRS. Jaký bude modelový rok 2021, jsme se zeptali jednatele firmy Tomáše Krse.

Značka KRS symbolizovala dříve individuální vestavby, dnes vyrábíte obytné vozy také sériově…
Vývoj nezastavíš, a platí to i u nás. Společnost KPS Automobile i nadále nabízí stavby individuální, kde je možné téměř cokoliv. Nicméně vývoj poptávky a samozřejmě i nabídky na trhu je v posledních letech ovlivněn několika faktory. Prvním z nich je struktura zákaznického publika, kdy stále více poptávajících vyžaduje vyšší kvalitu, kterou upřednostňuje před nízkou cenou obytného vozu. Značka KRS nabízí svá léty prověřená půdorysná uspořádání, která neustále inovujeme a doplňujeme o aktuální trendové doplňky a zařízení. Jen čistě ilustračně uvedu drobnost, kterou jsou například USB zásuvky. Ještě před cirka dvěma až třemi roky to byla věc příplatková, dnes naprostý standard, který dokonce vytlačuje klasické 12 V autozásuvky, dále držáky tabletů, mobilů, bezdrátové nabíječky, LiFePo baterie a další. Mizí z výbavy TV antény, respektive satelitní přijímače. Na oblibě získávají LPG nádrže místo klasických PB lahví, zdvihací střešní lůžkové nástavby SCA. Poslední dobou se zákazníci nebojí investovat do již zmíněných LiFePo baterií a s tím spojené inteligentní elektroniky, včetně vysoce výkonných solárních systémů, boostrů a dalších doplňků, které zabezpečují delší možnost užívání auta “mimo civilizaci”.

Jak je to s nabídkou podvozkových automobilů?
To je další významný faktor – nabídka vozidel samotných, která jsou vhodná pro přestavbu, je širší. Dříve dominantní Fiat Ducato, který i nadále dominantní zůstává, doplňují poslední rok další značky, kterými jsou Sprinter od Mercedesu, Crafter od Volkswagenu nebo úplně nová dodávka MAN na platformě shodné s VW Crafter. Tím se nejen rozšiřuje poptávka, na kterou je potřeba z pohledu výrobce reagovat, ale přináší to s sebou i velké rozdíly v požadavcích zákazníka, plynoucí z výše investice, kterou je do takového vozu připraven investovat. Díky tomuto pak zbývá jen omezená výrobní kapacita pro stavby zcela individuálního charakteru. U těchto zakázek máme naplněné termíny v podstatě až do třetího kvartálu roku 2022. U klasických malosériově vyráběných vozidel je pak dodací lhůta v rozmezí osmi až desíti měsíců.

Do nového roku jste vstoupili s novou montážní halou…
V lednu jsme spustili pilotní projekt ve formě nové montážní haly, kde již dnes úspěšně vyrábíme, respektive montujeme dva až tři vozy měsíčně, a i díky této zásadní změně jsme byli schopni uspokojit extrémní poptávku z konce roku 2020, kdy jsme přijali v průběhu zhruba dvou měsíců více než dvacet nových zakázek. Vše, co jsme doposud v nové hale byli schopni vyprodukovat, jsme úspěšně prodali dříve, než se konkrétní vůz dostal do naší prodejní sítě KRS. Očekávání, které jsem v tomto směru měl, což byla z počátku zamýšlená výroba skladových vozů, se tedy naplnila na sto procent.

Jaká je současná nabídka značky KRS?
Na skladě k okamžitému odběru jsou nyní konkrétně dva vozy KRS a další předobjednané vozy Ducato a Sprinter, kterých máme cirka 25 kusů, jsou již z drtivé části rezervované. Aktuálně nabízíme 5 základních modelových řad na podvozcích Ducato, Boxer a Jumper a v letošním roce představíme novinku na podvozku Ducato s délkou 5,5 m (L2), po které je již nyní poptávka z řad několika vyvolených zákazníků, kterým jsme tento koncept v rámci dennodenních jednání nabídli. V tomto směru jsme navázali spolupráci se slovinskou společností, která se též kromě ostatního zabývá i stavbou obytných vozů. Myslím si, že lze očekávat vysokou úspěšnost tohoto modelu, který je zaměřen na cestování ve dvou, maximálně ve čtyřech lidech, ve složení 2 dospělí+2 děti při zachování kompaktních rozměrů obytného vozu. Jen pro zajímavost doplním, že se jedná o vůz koncipovaný a uzpůsobený pro francouzskou klientelu, kdy již dnes máme předběžně dohodnutá tři prodejní místa ve sladké Francii. Těším se na služební cesty tímto směrem, protože Francii mám moc rád a rád se tam v posledních měsících vracím…
Dalším velmi důležitým projektem roku 2021/22 je prohloubení spolupráce s českým importem značky Mercedes­‑Benz. Máme k dispozici demo vůz na podvozku Mercedes­ Benz Sprinter v luxusní výbavě a i tento projekt již přináší poslední rok své plody. Nabízíme Sprintera L v provedení KRS Cruiser Line a KRS Cruiser Premium. Rozdíl mezi těmito dvěma vozy je zejména v základní výbavě. Půdorysné uspořádání je u obou vozů identické, nicméně verze Premium má zatím stále ve výbavě bohužel končící motorizaci V6 s třílitrovým obsahem a například kožené čalounění, včetně doplňků přístrojové desky a výplně dveří v kabině řidiče. Dalším projektem bude v nejbližších měsících dokončený pilotní vůz na podvozku Sprinter S řady 907 s půdorysným uspořádáním KRS Active Line a spací výklopnou střechou od SCA, na kterém se již dnes pilně pracuje.

To je na jednu českou firmu více než dost… 🙂
Ano, máme toho opravdu hodně rozpracováno, snažíme se o další růst a rozšíření portfolia značky KRS a pevně věřím, že si svůj podíl na českém trhu nejen udrží, ale i zásadnějším způsobem rozšíří. Jsou to optimistické předpoklady, ale všichni u nás děláme všechno proto, abychom značku, kterou s některými ze svých dnes aktuálně sedmnácti zaměstnanců tvoříme několik desetiletí, nadále posouvali vpřed. Nebylo to vždy jednoduché, není to jednoduché ani dnes, ale držím se svého životního hesla a životních rad svých rodičů, kterým tímto opakovaně děkuji za to, co pro mne dosud udělali.

Děkuji za rozhovor.


KPS Automobile s.r.o
Malý Malahov 30 | 345 61 Staňkov
+420 373 712 816 | info@krs.cz | www.krs.cz


Rozhovor šéfredaktorky Blanky Papežové s Tomášem Krsem původně vyšel v květnovo-červnovém čísle časopisu Camping, Cars & Caravans (č. 3/2021).

  • Předplatné časopisu Camping, Cars & Caravans – ZDE
  • Elektronická verze časopisu na Digiport – ZDE
  • Elektronická verze časopisu na Alza Media – ZDE