Překvapení z Rheinhessenu: Eura Mobil poprvé uvádí na trh obytný vůz na podvozku Mercedes-Benz Sprinter 4×4. Charakterizují jej vysoká soběstačnost a atraktivní cena.
Nic menšího, než zaměření na novou cílovou skupinu uživatelů má v úmyslu Eura Mobil se svým novým modelem Xtura. Všeobecně je známo, že z Rheinhessenu vyjíždějí komfortní obytné vozy s charakteristickou zdvojenou podlahou. Dosud ovšem nebyly v nabídce obytné vozy vhodné do náročného terénu. Nový model Xtura nemá být jen tvrdou terénní čtyřkolkou, má svým majitelům na dlouhých cestách zajistit bezpečnost a komfort a postarat se o to, aby neuvízli ani mimo zpevněné silnice.
Dobrý základ pro tento záměr tvoří Mercedes-Benz Sprinter s ověřeným trvalým pohonem všech kol, vždy s turbodieselovým motorem o výkonu 190 PS a devítirychlostní automatickou převodovkou. Nahoře spoléhá Eura Mobil na svoji osvědčenou konstrukci bezdřevých sendvičových desek, která díky vlepení do hliníkových profilů zaručuje vysokou stabilitu. Zdvojená podlaha u modelu Xtura není konstrukčně možná, podlahová deska o síle 85 milimetrů s drážkami pro kabely teplovodního podlahového vytápění ale pro zimní podmínky neznamená žádné problémy. Provedení vozu je kompaktní, rozměry jsou 6,88 krát 2,20 metru.
Eura Mobil má důležité partnery v oblasti elektroenergetiky. Jsou to specialisté Victron a profesionál v navigaci Garmin. Lithiová baterie má kapacitu 330 Ah, ve výbavě je invertor a posilovač nabíjení, k tomu pevné a na přání i mobilní solární panely mají podle výrobce dostačovat pro elektrickou soběstačnost až na 30 dnů. Garmin dodává kontrolní systém, který umožňuje ovládání celé palubní techniky přes displej nebo smartphone. K tomu ještě patří satelitem podporovaný systém nouzového volání.
Interiér je proveden klasicky, pro novou sezónu lehce přepracovaný styl vozu Eura Mobil nabízí i při poměrně úzké kabině dostatek volnosti k pohybu. Je to dáno především díky sedací sestavě vpředu ve stylu sezení proti sobě, běžně nazývané face to face, a v koupelně díky kompaktní otočné vaně.
Eura Mobil nabízí několik úrovní soběstačnosti. Téměř povinné je vybavení přídavnou sestavou Xperience, provedené se systémem MBUX, a dále velkou nádrží na motorovou naftu a tempomatem se sledováním vzdálenosti odstupu vpředu jedoucího vozu. Přídavná sestava Overland obsahuje např. solární panel a speciální pneumatiky, sestava Adventure ještě ochranu proti podjetí a satelitní navigaci Garmin. Cena vozu se všemi těmito přídavnými vymoženostmi se vyšplhá na 4 460 000 korun.
Eura Mobil chce již v prvním roce, tedy letos, vyrobit 150 až 200 těchto vozů.
TECHNICKÉ ÚDAJE
Rozměry: (délka x šířka x výška): 688 x 220 x 305 cm, rozvor 367 cm
Podvozek: Mercedes-Benz Sprinter 4×4 419 CDI s motorem turbodiesel 190 PS, devítirychlostní automatická převodovka
Celková přípustná hmotnost: 4 100 kg
Hmotnost v pohotovostním stavu: 3 350 kg
Konstrukční řada: zatím pouze tento model Xtura 686 EF. Pravděpodobné je rozšíření série.
Základní cena: 3 620 000 korun
Více novinek i spoustu další cestovatelské inspirace najdete v březnovém vydání časopisu Camping, Cars & Caravans (č. 2/2024):