Od roku 2012 je součástí české karavanistické branže společnost Caravan Centrum Pardubice, oficiální zástupce značek LMC, Carado a Laika. Letos odřekla účast na podzimním brněnském veletrhu. Nejen o aktuální situaci na českém trhu jsme si povídali s jednatelem Petrem Tesnerem.

Caravan Centrum Pardubice mívá na českých jarních i podzimních výstavách tradičně jednu z největších, typicky žluto‑modrých, výstavních ploch. Proč se s vámi letos návštěvníci Caravaningu Brno nemohli potkat?
Tahle situace nás mrzí, protože Brno máme velmi rádi a podzimní veletrh byl pro nás vždy srdcovka a hlavní prodejní akce roku. Situace se ale po covidu dramaticky změnila. Nyní si klienti nemohou objednat nové vozy dle svých přání, protože jsou zde dvě velké neznámé – cena a termín. Prostě nikdo neví, kdy auta budou a za kolik. Dnes se prodávají pouze skladové vozy, již nakonfigurované, hotové, protože to je jediná jistota. My jsme vždy měli rádi veletržní prodej dle preferencí klienta, výběr komponentů a výbav dle pečlivě připravovaných katalogů, což nyní nelze. A prodávat na veletrhu skladovky nás jednoduše nebaví. Jsme velmi dobře zásobeni, klienti jezdí k nám, kde si vyberou auto přímo v areálu.

Jak je to tedy s reálnou dostupností obytných vozidel? Někteří prodejci inzerují, že mají skladem desítky modelů, přitom spousta zákazníků čeká na vozy, které si objednali před dlouhými měsíci… Jaká je skutečnost?
Toto je trochu nešvar dnešní doby, o kterém nás klienti informují z vlastní zkušenosti z mnoha míst celé republiky – mnohde inzerují spoustu skladových vozů, ale v reálu to je tak, že to jsou vozy objednané, vozy ve výrobě, vozy virtuální. My se snažíme jít jinou cestou. Pečlivě jsme se zásobili, i když nám, pochopitelně jako všem, výrobci zkrátili počty, přesto máme na ploše stabilně okolo třiceti nových skladových vozů. V reálu v Pardubicích, ne ve výrobě. K tomu každý rok obměňujeme vozy naší půjčovny, takže tu klienti najdou na podzim ke koupi vždy okolo padesáti obytných vozidel.

Jste oficiálními prodejci vozů LMC, Carado a Laika, jež jsou součástí skupiny Erwin Hymer Group. Jaká je nabídka těchto značek pro nadcházející sezonu, respektive jakých novinek se reálně dočkají čeští zákazníci?
Všichni výrobci se dnes potýkají s obrovskými problémy s dodávkami všech výrobních dílů, nejenom motorizací. Myslím, že jsou vůbec rádi, že nakonec vyrobí alespoň část nasmlouvaných aut, není tedy moc prostoru pro vymýšlení novinek. Ta doba tomu nyní moc nenahrává. Novinkou snad mohou být nové motorizace od Citroënu a Fordu, LMC má vedle polointegrovaných Cruiserů novou řadu populárních Innovanů – dvou až čtyřmístných vestaveb na podvozku Ford. Carado bohužel díky problémům ve výrobě rovnou škrtlo výrobní rok 2023 a dovyrobí pouze vozy nedodané v roce 2022, a Laika se drží osvědčených modelů řad Kosmo, EcoVip a Kreos z letošního roku.

A dodací lhůty?
Námi konfigurované a vybrané vozy jsou dodávány vždy v průběhu výrobního roku, tedy od letošního září do příštího června. To platí ale pouze u našich včasných předobjednávek z letošního jara. Pokud se bavíme o klientech, kteří si nevyberou přímo u nás v areálu nový skladový hotový vůz a chtěli by si objednat svou konfiguraci rozložení a výbavy, tak pak je to minimálně rok. S tím, že se bohužel naprosto nedá garantovat termín a cena. Klientům bych doporučil koupit skladový vůz, kde se dá skoro vše doinstalovat, a mají jistotu ceny a dodání.

Zabýváte se samozřejmě i servisem obytných vozů. Jak je to s dostupností náhradních dílů a obecně příslušenství?
Zde se to zatím moc nezhoršilo, náhradní díly a příslušenství jsou dostupné skoro stejně jako v dřívějších dobách. Nejdelší dodací lhůty jsou tři měsíce, ale u většiny zboží je to zhruba 14 dní.

Jak dlouho si zákazník počká na záruční servis, případně jakoukoliv jinou práci v servisní dílně?
Věnujeme se záručním a pozáručním opravám především vozidel značky LMC, Carado a Laika, které na českém trhu zastupujeme, provádíme ale též instalace veškerého příslušenství a doplňků pro všechny značky obytných vozidel. Jedeme souběžně na pěti dílnách. Ideální doba pro plánovaný servis obytných vozidel je v zimním období, kdy je objednací doba zhruba týden. V době od března do srpna je nutno očekávat zhruba třítýdenní čekací lhůty.

Máte za sebou další sezonu Vaší půjčovny. Jaká byla? Jsou Češi skutečně karavanisty tělem i duší?
Sezona půjčovny byla podobně úspěšná jako v rekordním covidovém roce 2021, což nás mile potěšilo vzhledem k jiným alternativám dovolených a stále levným letenkám do celého světa. Svědčí to o povaze Čechů karavanistů, kteří karavaninku opravdu přišli na chuť a kteří si velmi brzy osvojili motto, že cesta je cíl.

Jaká bude sezona 2023?
Velmi doufám, že se trochu vrátí staré dobré časy, doufám, že si lidé i přes řadu současných problémů najdou čas a chuť na poznávání starého kontinentu na čtyřech kolech. Rozmanitost Evropy nemá obdoby na celém světě a byla by škoda nepoznat každý její kout. Karavan je k tomu ideální prostředník, všichni u nás ve firmě jsme karavanisté, a tak se budeme nadále snažit toto zprostředkovat každému, kdo si k nám do Pardubic najde cestu.

Děkuji za rozhovor.


www.LMC-caravan.cz
www.carado-caravan.cz
www.laika-caravan.cz
www.cpce.cz


Rozhovor šéfredaktorky Blanky Papežové s Petrem Tesnerem původně vyšel v listopadovém čísle časopisu Camping, Cars & Caravans:

  • Předplatné časopisu Camping, Cars & Caravans – ZDE
  • Elektronická verze časopisu na Digiport – ZDE
  • Elektronická verze časopisu na Alza Media – ZDE