Již déle než dvacet tři let je součástí českého trhu česká značka KRS, jejíž obytné vozy vyrábí společnost KPS Automobile, s. r. o., sídlící v Malém Malahově na západě Čech.

Nejen čeští karavanisté znají osvědčené modelové řady Active Line, Cruiser Line (Premium) a Sport Line, jež se sériově vyrábějí na podvozcích Fiat Ducato, Mercedes‑Benz Sprinter, Volkswagen Crafter či MAN. „Značka KRS, které jsem před přibližně 23 roky bez rozmýšlení věnoval do názvu své příjmení, by měla být pro zákazníka naprostou zárukou férovosti, upřímnosti a profesionality,“ říká její zakladatel, jednatel a zároveň jediný majitel Tomáš Krs. Zeptali jsme se jej, jak si vedou české vestavby na evropském trhu a jak ryze český výrobce zvládá nástrahy, jež přinášejí v branži obytných vozidel poslední měsíce a roky.

Jak se daří před začátkem nové sezony značce KRS? Jak je to s nabídkou sériových modelů a novinek?
Za posledních 12 měsíců máme za sebou neskutečné množství odvedené práce. Především se nám povedlo kompletně dostavět a zrekonstruovat výrobní prostory, navýšit kapacitu, pořídit nové technologie, zabezpečit dostatečný přísun materiálu, který je v podstatě celoevropsky problémový a nedostatkový. Při tom všem jsme bez větší odstávky vyrobili a předali zákazníkům rekordní počet obytných vozidel KRS v historii naší malosériové výroby. Vše špatné je vždy k něčemu dobré a nejinak tomu bylo i po personálním veletoči koncem roku 2020, kdy jsem z hodiny na hodinu přišel o dva klíčové zaměstnance s nejvyšší prioritou důvěry, kteří se vydali silně kontroverzní, ale svojí „cestou za svobodou“… To je pro značku KRS to špatné. To dobré na tom je to, že jsem měl možnost zaměstnat několik jiných lidí, kteří jsou za uplynulé období jedničkami ve své profesi v nákupu, konstrukci, vedení kolektivu a externě i v administrativní podpoře. Nesmím samozřejmě zapomenout na špičkové řemeslníky ve výrobě. Všem tím vyslovuji upřímný dík.

Mezi novinky pro rok 2023 patří zejména zcela nová a ucelená řada nábytkové sady KRS HomeMade, kterou s malým zpožděním představíme na podzim. Určena je primárně pro vozy Fiat Ducato a MB Sprinter. U modelových řad obytných vozidel máme zapracováno několik dílčích konstrukčních změn. Mezi zásadní novinky pak patří velmi široká standardní výbava všech modelových řad KRS a rozšíření nabídky podvozků o Opel Movano.

Pociťujete omezený výběr a dostupnost základních vozů, materiálu a náhradních dílů?
Ano, pociťujeme velmi dramaticky. Podvozky pro výrobu chybí zejména u Fiatu, kde máme objednaná skladová auta a auta pro zákazníky více než 12 měsíců a drtivá většina z nich je ve výrobním plánu Fiatu v nedohlednu. S přičtením zásadního a velmi dramatického navýšení cen právě u podvozků Ducato, kde se skutečně k dnešnímu dni bavíme o více než 25 %, a to včetně aut tzv. zákaznických s cenami platnými maximálně na pár týdnů dopředu, se tato situace rovná téměř katastrofě. Na základě těchto indicií se jen stěží prodává nový vůz, kdy vlastně nevíte, za kolik jej nakoupíte a tudíž za kolik jej budete moci zákazníkovi nabídnout. Tím, že držíme ceny podvozků jednotlivých značek, jsme tedy závislí na marketingu dané značky. Fiat v tomto není rozhodně sám. Podobné je to u Peugeotu, VW, MANu. Jen o málo jednodušší je to u prémiové značky Mercedes‑Benz a podvozku Sprinter. Aktuální nabídku volných vyrobených vozů lze najít na webové stránce www.krs.cz. Příslušenství a materiál pro výrobu, jako je překližka, kování, je jen o něco lépe dostupnější, než tomu bylo vloni v tuto dobu. Ceny se však srovnat nedají. Když už i jeden z klíčových dodavatelů rozesílá newslettery s informacemi o navýšení cen daných položek v předtištěném katalogu na celý rok dopředu, pak už je skutečně něco hodně špatně. Mnoho dodavatelských firem zaniklo nebo zaniká, spousty řeší fúze a některé už mají několik měsíců na dveřích zámky…Je to neskutečně složitá doba.

Jak dlouho si počká zákazník na vestavbu KRS?
Pokud má zákazník své vlastní vozidlo, můžeme nabídnout realizaci v řádech od 5 až 8 měsíců. Pokud bude zákazník objednávat kompletní vůz KRS u nás, pak u podvozků Fiat musíme zákazníka upozornit na termín dodání až 15 měsíců, u podvozků Sprinter je to pak asi 10 až 12 měsíců. U VW, MAN neumíme potvrdit termín dříve, než nám jej potvrdí importér prostřednictvím dealera. U sady KRS HomeMade je pak termín dodání do 6 týdnů od objednání, pokud sada není aktuálně skladem.

Před rokem jste v našem rozhovoru zmiňoval, že „budeme vzpomínat na roky, kdy se dalo kvalitní auto pořídit pod 1 100 000 korun“. Ta doba je tady. Co bude dál?
Stalo se přesně to, co jsem řekl. Dnes již nový obytný vůz za tyhle peníze nepořídíte. Dnes podobné peníze stojí pouze podvozek samotný. Je to šílenství, ale je to tak. Ptáte se mne, co bude dál? Já to vážně nevím. Mám nějaké odhady, ale bojím se na ně jen pomyslet. Poslední dva roky a zejména pak poslední měsíce života mne osobně dost drsným způsobem naučily smýšlet pozitivně, nebo minimálně pozitivněji. Snažím se o to, a tudíž na Vaši otázku odpovídám, že bude zase lépe 🙂 Musíme tomu prostě věřit.

Děkuji za rozhovor.


Text: Blanka Papežová, foto: KPS Automobile


KPS Automobile s.r.o
Malý Malahov 30, 345 61 Staňkov
+420 373 712 816, info@krs.cz, www.krs.cz