Dva pokoje, kuchyň, koupelna a balkon, to vše za necelých sedmdesát tisíc korun. Ne, nebavíme se teď o bytu, ale o stylovém příbytku na čtyřech kolech. Přesně tolik totiž stál nadšence Harryho mikrobus Volkswagen Transporter první generace z roku 1965 s kempinkovou úpravou od firmy Westfalia. Harry podrobil svůj pojízdný domek důkladné renovaci. Jak sám říká, chce s ním ujet dalších alespoň 200 000 kilometrů.
Touha po svobodném pohybu kdysi dávno zvítězila nad touhou po novém domě. Pro mladé manžele to nebylo lehké rozhodnutí, nikdy jej ale nelitovali. „První majitel vozu mi vyprávěl, že on a jeho manželka v roce 1965 uvažovali, jestli zaplatí první splátku na svůj vlastní dům, nebo si koupí automobil. Obojí najednou nešlo, a tak se nakonec rozhodli pro tento mikrobus,“ říká Harry dnes, o 45 roků později. Kempinkový mikrobus Volkswagen, přestavěný u dodnes existující firmy Westfalia, se nakonec ukázal jako nejlepší možný kompromis mezi autem a domem. Nabízel totiž obojí.
Dnes již legendární Transporter, symbol éry Hippies a vůz, který pomáhal znovuvybudovat válkou zničené Německo, stál v roce 1965 tučných 6 845 marek (cena zahrnovala také zvláštní lakování, zesílenou baterii a chromované poklice kol). Za přestavbu si Westfalia účtovala dalších 2 450 marek, tedy celkově se vším všudy téměř devět a půl tisíce marek. A to byla v tehdejší době dosti velká suma.
Když Harry spatřil inzerát na prodej tohoto vozu, uvědomil si, jaké má štěstí. Zachovalý vůz s kempinkovou vestavbou, po prvním majiteli a v kompletním a originálním stavu je dnes snem mnoha fanoušků této značky. Vůz měl doložený nájezd 140 000 kilometrů a je přesně známo i to, kdy a kde byl zakoupen. Taková nabídka se neodmítá.
Auto za všechny peníze
Harryho stál tento vysněný vůz 4 800 marek. Bylo to hodně peněz, které sám v žádném případě neměl. „Tehdy jsem zcela vyčistil nejenom své konto, ale i konto mé přítelkyně, a to až do posledního feniku. Na konci jsme v peněžence neměli dohromady víc než pět marek, ale zato jsme měli skvělé auto,“ směje se dnes. Je to už dávno a Harry dobře ví, že se mu tato investice vyplatila. Z přítelkyně se zatím stala manželka a z prastaré dodávky s charakteristickým dvojdílným čelním sklem, vyráběným od roku 1950 do roku 1967, žádané a hodnotné zboží. „Šance, že dnes seženete T1 v úpravě Westfalia v takto originálním stavu, je skoro stejně velká jako šance na výhru v loterii,“ hodnotí současný stav Harry. A to mluví o situaci na německém trhu, která se s tím českým nedá srovnávat.
„Bylo mi jasné, že podobný vůz bych už víckrát nepotkal, koupit jej proto byla od začátku jediná přípustná varianta. Ceny těchto vozů se dnes pohybují i hluboko za 20 000 eur.“ Vůz byl výborně zachovalý, přesto se nový majitel hned pustil do kompletní renovace. Začal s ní už po cestě domů, když začal z kovové palubní desky trhat gumovou fólii, kterou tam původní majitel nalepil. To však byla naštěstí jediná odchylka od původního továrního stavu.
(Zkrácená verze – plné znění článku najdete v časopise Camping, Cars & Caravans 5/2010, který je v prodeji od 1. listopadu)