Cíl je jasný – elektromobilita. Ale pro obytné automobily je cesta k tomu cíli ještě daleká. Jaký je tedy aktuální stav?
Představme si, že se právě píše rok 2035. Výrobci automobilů v Evropě již dávno přešli na plně elektricky poháněné vozy. Také podvozky vycházející z dávno osvědčeného modelu Transporter, tedy základu pro obytné vozy, mají do jednoho v označení písmeno „E“. Nové baterie, nové technologie rychlého dobíjení, hustá síť nabíjecích stanic podél všech hlavních tras a rovněž pohony s palivovými články umožňují rozumné dojezdy. Ovšem ceny těchto nových vozů jsou vysoké, takže se na cestách neustále pohybuje mnoho vozů s dieselovým motorem z dvacátých let. A to i když se stále častěji setkávají s omezeními, jako pes před řeznictvím – musí zůstat venku.
To je hudba budoucnosti. Ta je ale v této době komponována pod vysokým tlakem. Vše, co od poloviny, nejpozději konce, tohoto desetiletí vyjede na cesty v podobě nových modelů, bude mít jistě elektrický pohon. To znepříjemní život příznivcům karavaninku, stejně jako výrobcům: je jasné, že elektromobilita přinese vyšší hmotnost, vyšší ceny a kratší dojezdy. Uživatelé i výrobní branže budou muset změnit způsob myšlení.
Začíná to u kompaktních obytných vozů. Tady je jako první v branži VW ID.Buzz se 77Wh baterií nebo v dlouhé verzi (nikoliv jako provedení Cargo) jako 3,2tunový vůz s 82kWh baterií. Zájem budí nový Ford E-Transit Custom: rovněž pohon zadních kol, volitelně výkon 100 nebo 160 kW (135/217 PS), točivý moment dobrých 400 Nm, nabíjení až na 125 kW – to již budí respekt. Podobně přichází letos na trh nový vůz VW Transporter T.7. A pak by měl být k dispozici ještě Citroën Jumpy a podobná provedení z tržního impéria Stellantis.
Daleko větší je ale výzva k elektrifikaci velkých základních vozů pro komfortní obytné vozy s koupelnou. Jaká je aktuální situace? Po enormních problémech s dodávkami došlo k tomu, že jsou v současné době k dispozici další podvozky. To proto, že osvědčený mistr Fiat Ducato ztratil svoji nepopiratelnou roli jedničky v branži. Podaří se mu snad získat zpět svoji pověst a pozici právě v oblasti elektromobility? V každém případě je současná paleta elektrických dodávek a variant elektrických podvozků široká.
Základní baterie se 47 kWh je pro obytné vozy příliš slabá, ale velká verze se 79 kWh, ta už je poměrně velkorysá. Výkon motoru je pak 90 kW (pro tradicionalisty 122 PS), točivý moment je až 290 Nm. I při možnosti rychlého nabíjení s výkonem pouhých 50 kW to však pro E-Ducato znamená, že bude stálým hostem na dobíjecích stanicích. Na cestě z továrny na dodávky v Sevelu na úpatí Abruzza na středoevropský trh si Ducato dává pauzu v Turíně, kde je přestavěno na elektrický pohon…
Celý článek i spoustu další cestovatelské inspirace najdete v březnovém vydání časopisu Camping, Cars & Caravans (č. 2/2024):