Energie pro obytné vozy
Spotřeba proudu v obytných vozidlech se zvětšuje a s nimi i nároky na odpovídající akumulátory. Vysoce výkonné jednotky s články LiFePO4 slibují, že spotřebu spolehlivě pokryjí, přitom nebudou vážit tolik jako olověné baterie. Jaký je jejich potenciál v blízké budoucnosti?
Poměrně nová technologie článků LiFePO4 zájemce překvapí udávanými parametry – celých 100 Ah se vejde do balení s hmotností jen šestnáct kilogramů. Pro karavanisty i jiné oblasti využití je to skvělá zpráva, ale je to opravdu tak, jak udává výrobce? Zavedené gelové nebo AGM baterie (elektrolyt napuštěný ve skelné tkanině) s podobně vysokým a využitelným obsahem energie totiž váží dobrých 40 kilogramů. Jinými slovy – zatímco dokonce i vysoce výkonné baterie AGM, jako je třeba Optima od Johnson Controls, dávají asi 1,4 Ah na kilogram své váhy, nové akumulátory LiFePO4 slibují atraktivních 6,2 Ah. Vytěžit by z toho měli především všichni karavanisté, kteří s hmotností do 3,5 tuny bojují o každý kilogram nákladu.
Takto vysoká hustota energie akumulátoru LiFePO4 ovšem budí i zvýšenou pozornost, zejména z hlediska bezpečnosti. Nikdo neskrývá, že produkce takových článků probíhá v drtivé většině v asijských zemích. Ing. Matthias Baumann z TÜV Rheinland, která má pobočku i v České republice, však uklidňuje a stručně shrnuje výsledky svých zkoušek. „Z akumulátoru LiFePO4 zásadně nehrozí žádné zvýšené nebezpečí.“ Tento odborník je odpovědným vedoucím laboratoře za oblast simulace životního prostředí a elektroniky a od německého výrobce akumulátorů Super B má zakázku na důkladné odzkoušení těchto baterií ještě před jejich uvedením na trh.
„Důležité je provést u nového akumulátoru detailní zkoušky v certifikované odborné laboratoři. Musí být otestována také životnost při simulaci běžné automobilové dopravy podle příslušných norem. Jeho kolega odpovědný za certifikaci elektrických výrobků uváděných do prodeje shrnuje kvalitativní přednosti tohoto nového akumulátoru: „Baterie na bázi lithia dosahují podle zkušeností výrazně vyššího počtu nabíjecích cyklů než olověné baterie. Oproti olověným bateriím je to až trojnásobek cyklů a proti gelovým bateriím a bateriím AGM, které jsou již na odolnost vůči cyklům a vibracím optimalizovány, tedy takzvaným bateriím Deep-Cycle, dosahují přinejmenším dvojnásobku nabíjecích cyklů“.
Pokračování článku si můžete přečíst ve vydání časopisu Camping, Cars & Caravans 4/2015 (červenec/srpen).
ELEKTRONICKÁ VERZE
TIŠTĚNÉ PŘEDPLATNÉ